Uw Privacy
Voor een goede behandeling is het noodzakelijk dat ik, als uw behandelende therapeut, een dossier aanleg. Dit is ook een wettelijke plicht, opgelegd door de WGBO. Uw dossier bevat aantekeningen over uw gezondheidstoestand en gegevens over de uitgevoerde onderzoeken en behandelingen.

Ook worden in het dossier gegevens opgenomen die voor uw behandeling noodzakelijk zijn en gegevens die ik, na overleg met u en met uw expliciete toestemming, heb opgevraagd bij een andere zorgverlener bijvoorbeeld bij de huisarts.

Ik doe mijn best om uw privacy te waarborgen. Dit betekent onder meer dat ik:

  • zorgvuldig omga met uw persoonlijke en medische gegevens,
  • er voor zorgen dat onbevoegden geen toegang hebben tot uw gegevens.

Als uw behandelend therapeut heb ik als enige toegang tot de gegevens in uw dossier.
Ik heb een wettelijke geheimhoudingsplicht (beroepsgeheim).

De gegevens uit uw dossier kunnen ook nog voor de volgende doelen gebruikt worden:

  • Om andere zorgverleners te informeren, bijvoorbeeld als de therapie is afgerond of bij een verwijzing naar een andere behandelaar. Dit gebeurt alleen met uw expliciete toestemming.
  • Voor het gebruik voor waarneming, tijdens mijn afwezigheid. Ook alleen met uw toestemming.
  • Voor het geanonimiseerde gebruik tijdens intervisie / intercollegiale toetsing.
  • Een klein deel van de gegevens uit uw dossier wordt gebruikt voor de financiële administratie, zodat ik een factuur kan opstellen.

Als ik vanwege een andere reden gebruik wil maken van uw gegevens, dan zal ik u eerst informeren en expliciet uw toestemming vragen.
Deze gegevens in het cliëntendossier blijven zoals in de wet op de behandelovereenkomst wordt vereist 20 jaar bewaard. 

Privacy op de Zorgnota
Op de zorgnota die u ontvangt staan de gegevens die door de zorgverzekeraar gevraagd worden, zodat u deze nota kan declareren bij uw zorgverzekeraar. Dit zijn:

  • Uw naam, adres en woonplaats,
  • uw geboortedatum,
  • de datum van de behandeling,
  • een korte omschrijving van de behandeling, zoals bijvoorbeeld ‘natuurgeneeskundig consult’,
  • de kosten van het consult.

Klachten en geschillen

  • Bij eventuele klachten over de behandeling stel ik het op prijs als u deze met mij bespreekt. We kijken dan of we er samen uit kunnen komen. Als u na het gesprek geen goed gevoel hebt over de klachtbehandeling, kunt u gratis contact opnemen met de klachtenfunctionaris van Quasir.
  • De klachtenfunctionaris van Quasir onderzoekt de klacht en bemiddelt bij een oplossing waarin u kunt vinden. De klachtenfunctionaris kan u ook wijzen op de geschillencommissie van Zorggeschil of het tuchtcollege van RBCZ / TCZ. Als zorgverlener voldoe ik zo aan de Wet kwaliteit, klachten en geschillen zorg (Wkkgz).